fbpx

Gids voor het opnieuw ontwerpen van websites: hoe u zich voorbereidt op een herontwerp van een website

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest
Het herontwerp van een website omvat een ingrijpende herziening van uw huidige website met als doel deze te verbeteren, een betere gebruikerservaring te creëren, het aantal conversies te verhogen en de belangrijkste ontwerptrends bij te houden. Ontdek met deze gids hoe u een succesvol websiteherontwerp kunt realiseren.

Het opnieuw ontwerpen van een website is een proces dat over het hoofd wordt gezien en dat voordelen kan opleveren voor uw website. Het is vergelijkbaar met het opnieuw ontwerpen van een appartement waar u nieuw meubilair kunt toevoegen, een nieuwe verfbeurt kunt doen, onnodige elementen kunt toevoegen of verwijderen om meer ruimte vrij te maken, en het esthetisch aangenamer en functioneler kunt maken.

Zo kunt u nieuwe features en functies aan uw website toevoegen of deze geheel verwijderen; u kunt de kleuren, de lay-out of de typografie van uw website wijzigen en deze er beter, moderner en in lijn met de huidige designtrends laten uitzien.

Er zijn nogal wat redenen om het te doen. Mogelijk hebt u een website met verouderde ontwerppraktijken die een slechte gebruikerservaring bieden. Er kunnen aanhoudende technische problemen zijn die moeten worden opgelost, nieuwe functies moeten worden toegevoegd of irrelevante functies moeten worden verwijderd. Of misschien wilt u het gewoon opnieuw ontwerpen voor de feestdagen of een andere speciale gelegenheid. Wat uw redenen ook zijn, het herontwerpen van uw website kan grote voordelen hebben.

Deze gids helpt u het herontwerp van websites te begrijpen, te weten wanneer u het moet gebruiken en geeft u de methoden om het correct te doen.

Wat is een herontwerp van een website?


Een herontwerp van een website is het proces van het moderniseren, repareren of herpositioneren van een website om meer verkeer, betrokkenheid, inkomsten en meer te genereren.

Herontwerpen zijn niet altijd gecentreerd rond oppervlakkige wijzigingen in het frontend-ontwerp. In sommige gevallen wordt de technische backend bijgewerkt of gerepareerd om de prestaties van de site te verbeteren.

Ontwerpers kunnen elk facet van een website opnieuw ontwerpen, inclusief:

  • Branding
  • Navigatie; ontwerp of structuur
  • Typografie
  • Iconografie
  • Fotografie
  • Kleuren
  • Pagina-indelingen
  • CTA-knoppen
  • Contactelementen
  • Gebruikersreizen
  • Afrekenprocessen
  • Kopiëren

Verwar een herontwerp van een website niet met het vernieuwen van een website. Een herontwerp van een website verwijst naar een ingrijpende herziening van het ontwerp en / of de functies van een website, terwijl het vernieuwen van een website gaat over het behouden van het grootste deel van het ontwerp terwijl kleine wijzigingen op de hele site worden doorgevoerd.

Waarom moeten we websites opnieuw ontwerpen?


Trends in webdesign veranderen. Bedrijven evolueren. Consumenten worden kieskeuriger. Dit zijn slechts enkele van de manieren waarop externe bronnen dicteren dat een herontwerp op zijn plaats is.

In sommige gevallen is het de website zelf die tot de wijziging leidt. Of beter gezegd: het zijn de gegevens die ons laten weten dat er iets niet helemaal klopt en suggereren dat een herontwerp kan helpen om het probleem op te lossen.

Ongeacht waarom de website opnieuw moet worden ontworpen, het doel van uw project is hetzelfde: een betere gebruikerservaring op de site bieden en bijgevolg de website een meer succesvolle bron van leads, inkomsten, gebruikers, lezers, enzovoort maken. voor het bedrijf.

hoe u zich voorbereidt op een herontwerp van een website

Een herontwerp van een website kan niet zomaar iets zijn dat u samen gooit. Het moet een datagestuurde, gebruikersgerichte benadering zijn die de tekortkomingen van de site verhelpt, hoe groot of klein ze ook zijn.

U moet dit dus met dezelfde zorg en planning aanpakken als bij het helemaal opnieuw bouwen van websites.

Dit is wat u moet doen om u voor te bereiden op het nieuwe ontwerp:

1. Begrijp de reden voor het herontwerp.

Meestal roept iets de discussie op over een herontwerp. Als u de oorsprong kunt achterhalen, helpt dit u bij het kiezen van de beste aanpak

Het kan zijn dat uw klant (of uzelf) opmerkingen heeft gemaakt over de leeftijd van de website, de huidige SEO-ranking, slechte pop-ups, een slecht ontworpen trechter, problemen met het verkrijgen van leads, etc.

Door te begrijpen wat het verlangen naar een herontwerp veroorzaakte, kunt u beginnen met het plannen van de juiste aanpak (u moet wel de lay-out, de kleuren, de grootte van de tekst wijzigen, knoppen toevoegen, verwijderen, enz.)

2. Laat uw gebruikers wegen


Er staan ​​veel gegevens tot uw beschikking en dit kan u een goed inzicht geven in wat wel en niet werkt en waarop u zich moet concentreren op uw herontwerpinspanningen.

Hier zijn enkele hulpmiddelen die u kunnen helpen bij uw inspanningen:

Google Analytics
Google Analytics is een waardevolle bron bij het herontwerpen van een website. Elk vermoeden dat u of uw klant had over de ontoereikendheid van het ontwerp van de site of de inhoud ervan, kan worden ondersteund door de cijfers te bekijken.

Het eerste waar u naar moet kijken, zijn uw doelgroepgegevens:

google-analytics-audience-report

Wie bezoekt de website? En is het de user persona waarvoor de website oorspronkelijk is ontworpen?

Zo ja, wat houdt hen dan tegen om te doen wat ze zouden moeten doen? (De gebruikersstroom helpt u dit te visualiseren.)

Zo nee, is het probleem dat de website voor de verkeerde gebruiker is ontworpen? Stel je voor hoe belangrijke prestatiestatistieken zoals bouncepercentage, tijd op de site en conversies eruit zouden zien als je het opnieuw zou ontwerpen voor die gebruiker.

Het volgende waar u naar moet kijken, zijn de prestaties van individuele pagina’s. U vindt deze informatie onder Gedrag:

Hoe tevreden bent u in het algemeen met de prestaties van de site? U vindt die informatie in de bovenste rij.

Als de site als geheel ernstig ondermaats presteert, moet u andere bronnen gebruiken om de problemen op te sporen.

Als het probleem zich verplaatst naar bepaalde pagina’s of delen van uw site, zijn deze gegevens nuttig. Welke pagina’s presteren bijvoorbeeld het beste op het gebied van:

  • Paginaweergaven?
  • Gemiddelde tijd op pagina?
  • Bouncepercentage?
  • Paginawaarde?


Ontbreken er kritieke pagina’s in de actie of presteren ze ernstig ondermaats? Wat vermoedt u dat dit probleem veroorzaakt? Enzovoort.

Probeer erachter te komen waarom uw schijnbaar meest waardevolle pagina’s niet het verkeer en de betrokkenheid krijgen die u nodig heeft. De Behaviour Flow-tool helpt hierbij ook.

Website-enquêtes en feedback
Uw bestaande Google Analytics-gegevens zullen veel licht werpen op wat er aan de hand is met uw website en waar deze opnieuw moet worden ontworpen. Maar vertrouw niet alleen op uw op gegevens gebaseerde aannames. Je moet rechtstreeks naar de bron gaan.

Een manier om dit te doen is door een enquête of feedbackwidget aan uw website toe te voegen. Op deze manier kunnen bezoekers die (hoe dan ook) een sterk gevoel hebben bij het ontwerp van uw website, u direct input geven.

Bruikbaarheidstests
Een andere manier om directe input van uw bezoekers en klanten te krijgen, is door usability tests op uw website op te zetten.

Met tools zoals heatmaps en sessierecorders ziet u echt wat er mis gaat terwijl ze op uw website navigeren. Het is een geweldige manier om te begrijpen waar uw ontwerp of gebruikerstraject mensen overhaalt.

Enkele van de handigste tools voor het uitvoeren van bruikbaarheidstests zijn Aurora Heatmap, Hotjar en Crazy Egg. Je kunt er hier meer over lezen.

De meeste van deze tools hebben de volgende handige functies:

  • Heatmaps – die u de meest bekeken delen van uw pagina’s laten zien, evenals de delen die mensen negeren.
  • Opnames – zodat u de sessies van bezoekers kunt opnemen en kunt zien of ze zich op uw site verplaatsen en zich bezighouden met de elementen zoals u dat wilde.
  • Enquêtes – zodat u aangepaste feedbackwidgets kunt maken die u naast of in de hoek van uw site kunt plaatsen.

Bruikbaarheidstesten zijn eigenlijk alleen effectief als je een flinke steekproef van bezoekersfeedback en input hebt om mee te werken – en deze tool maakt dat mogelijk als je betaalt voor het businessplan. Houd daar dus rekening mee bij het budgetteren voor het herontwerpproject van uw website.

3. Voer een website-audit uit


Vervolgens is het tijd voor een praktische aanpak om het ontwerp en de bruikbaarheid van uw website te evalueren. Er zijn een aantal dingen die u moet doen om deze controle te voltooien:

Vergelijk het ontwerp tegen de huidige trends
Webontwerptrends kunnen uit het niets verschijnen en er is geen garantie dat ze erg lang zullen blijven bestaan. Het is dus gemakkelijk voor websites om er verouderd uit te zien, zelfs als ze in de afgelopen twee jaar zijn gebouwd.

Het eerste dat u moet controleren, is of uw site verouderde ontwerptrends of -functies vasthoudt. Of als een voorheen acceptabele ontwerpkeuze nu uit de mode is.

Je moet ook kijken hoe goed de site voldoet aan de best practices voor webontwerp, zoals kleurentheorie en regels voor het koppelen van lettertypen. Er is niets mis met het maken van unieke ontwerpkeuzes voor uw site, zolang deze niet in contrast staan ​​met wat het beste werkt voor de gebruikerservaring.

Bekijk de belangrijkste taken van uw website
Bedenk een lijst met vijf tot zeven primaire taken die u mensen wilt laten uitvoeren op uw website. Bijvoorbeeld:

  • Lees de homepage door en vul onderaan het consultatieformulier in.
  • Bezoek de prijzenpagina en kies een abonnement.
  • Rond het afrekenproces binnen twee minuten af.
  • Bekijk de video bovenaan de pagina Oplossingen voor meer informatie.
  • Weet hoe u de couponcode uit de meldingsbalk kopieert en toevoegt bij het afrekenen.


Ga dan als bezoeker naar uw website en probeer elke taak een voor een uit te voeren. Wees zo objectief mogelijk als en wanneer u onderweg wrijving ondervindt.

Als er een probleem is met het voltooien van een taak, is dit meestal te wijten aan het niet volgen van de principes van webontwerp. Deze principes leren ons hoe factoren zoals plaatsing, afstand, grootte, enzovoort, van invloed zijn op de bruikbaarheid van een website.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-8.png

Voer een concurrentieanalyse uit
Bezoek een aantal van uw best presterende websites van concurrenten en vergelijk deze met uw eigen websites.

Welke soorten signalen sturen hun ontwerpkeuzes in vergelijking met die van jou? Laat een donker thema hun website er bijvoorbeeld jeugdiger en moderner uitzien?

Hoe efficiënt zijn de gebruikersreizen vergeleken met die van u? Bieden het plakmenu en de zoekbalk bijvoorbeeld een snellere winkelervaring voor bezoekers?

Hoe zit het met functies van hun site die die van jou niet hebben? Is hun kleurrijke meldingsbalk bijvoorbeeld minder storend dan uw promotie-pop-up?

Als u dezelfde gebruikers bedient, kunt u veel leren over hoe en waarom uw ontwerp zijn bezoekers in de steek laat.

Beoordeel uw technologieën
Het laatste waar u naar moet kijken, is uw technologie. Omdat het niet alleen ontwerpkeuzes zijn die tot negatieve gebruikerservaringen kunnen leiden, maar ook een slechte infrastructuur.

Kijk is kritisch naar het volgende:

  • Webhostingplan
  • Contentmanagement systeem
  • Thema
  • Paginabuilder
  • Plug-ins
  • Integraties van derden
  • Bekijk ook de optimalisatieprocessen van uw site, zoals caching, beeldcompressie en SEO.

Als een van uw technologieën prestatieproblemen veroorzaakt, moet u tijdens het herontwerp overschakelen naar een beter alternatief.

4. Maak uw Redesign Roadmap


Bij een roadmap gaat het niet om herontwerp. Dit gaat gewoon over het bepalen van de reikwijdte van het project en vervolgens het maken van een tijdlijn en resultaten ervoor.

Nu moet u, in tegenstelling tot een webontwerpproject, rekening houden met het feit dat de website momenteel live is en dat het bedrijf deze gebruikt om zaken te doen (zelfs als dit niet de beste resultaten oplevert).

Als u dit weet, kunt u geen herontwerpproject plannen zoals u een nieuwe site zou doen. Er zijn veel tools voor projectbeheer die u kunnen helpen bij deze taak, waaronder Monday, Asana, Trello en anderen.

5. Bepaal uw KPI’s en stel meetbare doelen


Nu heeft u een manier nodig om de prestaties van uw site na de implementatie te controleren.

De beste manier om dit te doen, is door een paar key performance indicators (KPI’s) te kiezen die u zullen vertellen of het herontwerp een succes was of niet.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat de eerste herontwerptaak ​​op uw lijst het herwerken van de hero-afbeelding op de homepage is. Een KPI-achtige conversieratio kan een te brede statistiek zijn om te bepalen of het herontwerp iets heeft verbeterd. In plaats daarvan wilt u zich concentreren op wat het specifieke herontwerp zal veranderen.

Hoe zit het met klikken op de CTA-knop?

Net zoals u de stappen in uw roadmap voor het opnieuw ontwerpen heeft uitgesplitst, moet elk een afzonderlijke set KPI’s (of slechts één belangrijke) hebben om te bewaken.

Bovendien wilt u een meetbaar doel stellen in relatie tot de KPI.

Stel dat u de afbeelding, kopie en knop in de hero-afbeelding wijzigt. U weet dat u meer klikken wilt zien. Maar hoeveel van een stijging zou erop wijzen dat het herontwerp succesvol was? 5%? 25%?

Bekijk de verouderde gegevens van de site, stel enkele benchmarks vast en stel op basis daarvan uw doelen vast.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-8.png

Nooit meer de beste Wordpressbazen-content missen?